kbba

Latest Posts

.:: jangan panik.. jangan panik... ::.

By 10:32 AM , ,


Puasa ni, susu memang merundum or susu lin yang da nak kering??? serius stress lin tengok susu ni, tiap kali pump. Hafidh pula menyusu nauzubillah... sebelah tak cukup, nak 2-2. Amboi anak. Dalam peti tu, da tak ada stok da... abis la... cuak...cuak...

Tapi, cuba bertenang. Usaha cara lain. Lin da tanya kat Mr. Google. Alik alik terjumpa blog ni. (blog) & (blog)

Psikologi – Emosi , Pemikiran (yang menjurus perasaan )

1 – Baca selawat ke atas nabi dan bismillahirrahmanirrahim  ( selawat – ambil seperti selawat dalam tahiyat juga boleh) sebelum memulakan penyusuan pada anak atau mengepam.

2 – Baca surah Albaqoroh (sapi betina) – ayat 60 –  letakkan tangan di payudara , usap dan doa kepada Allah dalam hati agar murahkan rezeki anak dan kita mampu keluarkan susu yang cukup untuk anak, sekurang-kurangnya sehingga anak berusia cukup 2 tahun. in sya allah.




Maksudnya:

Dan (ingatlah) ketika Musa memohon air untuk kaumnya, lalu Kami berfirman: "Pukullah batu itu dengan tongkatmu". Lalu memancarlah daripadanya dua belas mata air. Sungguh tiap-tiap suku telah mengetahui tempat minumnya (masing-masing)[55]. Makan dan minumlah rezki (yang diberikan) Allah, dan janganlah kamu berkeliaran di muka bumi dengan berbuat kerusakan.


3 – Berfikiran positif , positif dan positif. Jangan cepat panik jika susu berkurang walau anak baru berusia beberapa minggu @ baru 6 bulan awal, susukan seperti biasa.

4 – Perbanyakkan istighfar ( astagfirullahal3azim) , ulang dan ulang dalam keadaan dalam hati berserah dan berdoa pada Allah. Istighfar ini kita mohon ampun pada Allah , kesali kesalahan kita yang dilakukan terdahulu sedar atau tidak , hati memohon agar dosa-dosa itu tidak menghijab rezeki anak yang masih kecil.

5 – Semakin kerap menyusukan anak, semakin banyak susu.  Kosongkan payudara anda bermakna menghantar isyarat bahawa susu perlu dihasilkan lagi.
Teori demand and supply – semakin besar permintaan , semakin banyak supplier perlu hasilkan permintaan.

Pemakanan

1 – Jenis-jenis sayur yang boleh membantu membanyakkan penghasilan susu ibu.

- brokoli *
- kobis *

(* jenis berangin @ boleh buat kembung. ada bayi yang sensitif , akan kembung perut jika ummi/ibu mengambil makanan berangin , jadi ibu-ibu perlu berhati-hati dalam memilih makanan)

- lobak merah
- lobak putih – buat jus pun boleh.
- saleri
- sawi putih
- peria
- ulam pegaga
- ulam jantung pisang (yang telah direbus)
- daun pucuk betik
-petola
- bayam
- kacang hijau – boleh buat bubur. boleh campur dengan beras merah bagi memekatkan susu. = sayur-sayur hijau.

2 – melebihkan makanan yang berprotein

3 – nasi dicampur dengan halia muda (yang ditumbuk halus) dan dicampurkan dengan air asam.

Minuman

1 – Minum air banyak-banyak. (banyak mana? – lebih dari 1.5 liter satu hari) , sebolehnya, sebelum susukan anak , minum segelas , selepas susukan anak, minum segelas.

2 – Habbatus sauda + madu – kisarkan biji habbatus sauda , isi 1/2 sudu teh dengan habbatussauda , masukkan ke dalam cawan dan tambah air. tambahkan 2-3 sudu teh madu.

3 – minum susu (kambing/lembu). ambil dalam 3-4 hidangan dalam sehari.

4 – perbanyakkan minum jus/air buah-buahan. (tanpa tambahan gula)

5 -Minum air asam jawa yang direbus bersama gula merah dan 3 asam keping.

6 – Ambil beberapa helai daun betik muda , rebus. minum air rebusannya. 2-3x sehari.

Ok, allene, dont give up. Mungkin nak datang "p" lagi kot. Tu yang merundum. Cuba la sedaya upaya... huhuhu. Good luck to me!

with love ♥
.:: allene ::.

You Might Also Like

6 leave a massage here...

  1. yeeee...same lah kte...stok da abes...wuwuwuw...smlm baru beli susu formula utk naila...tp tk gune lg..in case klu die betul2 lapar n mama nye tk boley lari balik umah mil, terpakse bg die fm....
    cuak betul bile susu merudum kan..isk~
    eh newey, nk curik ini artikel ye utk masuk kn dlm blog kte...utk peringatan diri smdiri..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan wawa... cuak2... ok sila kan sharing is caring~~~ :)

      Delete
  2. aty mase memule keje lepas pose tu..sangkut gak ar..tapi so far makin lame makin ok dah..kembang tak kembang nenen ni aty pump jer..walaupon lepas tu haus giler..!! huhu..lepas2 tu biler aty lambat pump walaupon pose dah melepek waktu petang..nenen tetap bengkak..jadi nak tak nak kene gak pump..nak share ni..aty perasan..kalau aty makan kurma banyak sangat..[sampai 10 bijik] time berbuke dan 10 bijik time sahur..susu banyak..!! lagi banyak dari kalau tak makan..cuber ar makan lebih..mane ar tau ley jadi milk booster awak gak..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagus gak tu. nak try la. sebab lin memang makan kurma sikit je. nak cuba selagi terdaya... :) thanks aty

      Delete
  3. bgus dijadikan panduan buat ibu2 y bf ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. semoga menjadi manfaat untuk kita semua... :)

      Delete

Followers

Google+ Followers

Label Cloud

::homemadefood::. .:: #besday party# ::. .:: 1st time::. .:: Adaptasi novel ::. .:: ads ::. .:: anniversary ::. .:: artstouch ::. .:: baby carrier ::. .:: big family story::. .:: breastfeeding ::. .:: business ::. .:: cakap-cakap ::. .:: celebration of fairy tale day ::. .:: cheesekut ::. .:: Cloth Diaper ::. .:: coretan untuk anak mummy ::. .:: D.I.Y ::. .:: d' info ::. .:: Hafidh Aryan ::. .:: Harris Adeel ::. .:: iluvislam ::. .:: imladyadie ::. .:: interior designer ::. .:: just about me ::. .:: korean ::. .:: love ::. .:: mainan kiddo::. .:: mei tai ::. .:: menu si kecik ::. .:: motherhood journey ::. .:: my little Iman ::. .:: my LITTLE love ::. .:: natural remedy ::. .:: no drug life ::. .:: novel ::. .:: novel review::. .:: nursing cover ::. .:: our activity ::. .:: our love::. .:: our syurga ::. .:: peringatan ::. .:: petua mudah bersalin ::. .:: pregnancy moment ::. .:: ragam MHA ::. .:: resepi baby ::. .:: review ::. .:: segmen ::. .:: the precious moment ::. .:: tragedi ::. .:: wedding preparation ::. .::ayam pandan ::. .::gbsb::. .::giveaway::. .::homemadefood::. .::imladyadie::. .::islam itu indah ::. .::ramadhan::. .::resepi ikan::. #misikurusallene #simpleresepibyallene 100% natural 3rd pregnancy. adik MHA ads Agent biscute agoda aidijuma ALine Healthy FOOD ALine Works Allene aman palestin amar baharin anak syurga apple cider vinegar artis arts aydina nufayla babies blink babyfood bahtera barut beauty bedung beranang Birthday biscute by mommylin biskut baby blog blog review blogger blogger day out Bloggermalaysia brotherhood cahaya raya carity cenderahati cintahati coffee lover contest cuka epal cuti malaysia D daddy mha deko demam drama melayu dramago dugaan ramadan 2015 durian e-novel estofa glow event event blogger family day fathers day filem food food review frozen food funny gathering gojes blogger gopro habibi oil hadi hadi family Harris hijab pins by mommylin holiday Home sweet home homemadecokies homeopathy homeschooling homework husband instant shawl Interior jakel jalan2 dengan anak jerebu kaison malaysia kanser kari kepala ikan kbba kbba9 kecantikkan diri kelab blogger ben Ashaari kelabbloggerbenashaari kes semasa kids friendly house kids friendly play komen kopi pegaga kuih muih kun anta lazada lzs madu mak wan MHA malay malaysian mandian herba masker vietnam melaka mh17 mini zoo kl tower miracle collagen dust misipottytrain mommy blogger mommylin mommylin at kitchen mommylin holiday mommylin love and care motherhood Mudah amal sunnah muslim produk natural way nursing in public online business online printing online shopping parenting passion pengalaman bersalin pet pin cushion preggy mom program zikra 2015 qurta anta rakuten ramadhan rambut cantik rambut gugur raya 2014 raya 2015 raya 2016 raya2017 restoren review Review review butik review drama review product rezeki rysya skincare SALE sekinchan sekolah 2017 ser serunding halia bilis shawl. shopee shopping online shopping raya short vacation si kecik ::. simple skin2love by mommylin suppliment surya cuka epal susu dugro susu ibu susun atur throwback tip typical mommy tyzara shampoo ubat traditional ucsi group Vacation viral vitamin kuku wahm Web review wifeadie yhadifamily . allene family zalora zoo