kbba

Latest Posts

.:: siapa iman di hati kami.... ::.

By 10:16 AM ,

As salam...

Maaf sangat2. lin ingatkan lin pernah buat cerita pasal Iman...
Rupa nya xde.
Lin cuma upload gambar2 iman je...

Ok.
Biar lin kongsi siapa iman tu.
Iman anak angkat family lin.

18/10/2010

1hari tu, ada jiran datang bertanya kan kat ma,

" ko nak anak lelaki tak?"

"sapa nak bagi?"

"ada orang dah bersalin, tapi dia tak nak anak tu, aku nak perempuan, kalau lelaki, aku tak nak."

"kalau ye pun, kena la tengok dulu".


Lepas mintak izin dengan ayah, ma pergi subang untuk tengok bayi tu. 
Pada mulanya ayah larang...
Tapi, ma sibuk nak pergi tengok juga.
Ma lin seorang pengasuh budak.
Bila tiap kali, budak2 yang dia asuh da berhenti, dia selalu sedih...
Ibarat kehilangan anak.
Sebab tu bila orang offer dia anak, dia nak.
Mungkin lepas ada anak kecik, bila budak yang di asuh pergi, dia tak sedih lagi...
Walaupun anak da ada 4. Tapi, bila ada orang offer dia anak, dia terima.
Bagi dia tu rezeki yang Allah bagi.

Lepas pergi hospital, ma dukong iman...
Masa lahir, iman bukan islam...
biar la lin rahsiakan siapa iman sebelum islam...
biar la menjadi rahsia keluarga...

Ma usap pipi iman...
Dalam hati ma kata...
" kalau nak jadi anak mama... bukak mata.. "
Dengan izin, Allah... iman bukak mata, dan pandang ma...
Ma rasa sangat gembira... dia tahu, iman untuk dia...

Ma balik, bincang dengan ayah...
Ayah tak setuju...
Lin lagi la tak setuju...
Tak kan lin tengah sibuk nak uruskan hal perkahwinan,
Ma sibuk dengan anak kecik...

Lagi pun, tahun depannya lin da nak kahwin...
Mungkin lepas tu ma dapat cucu...
Dah tak perlukan anak orang lagi...
Masa tu lin betul2 tak setuju...
Marah dengan tindakan ma...
Lin merajuk... tak nak bercakap...
Memang betul2 terasa hati la...

Lin terfikir...
Nanti bila ada cucu.. macam mana dengan anak lin???
Mesti ma sibuk dengan iman gak..
Padahal anak lin akan jadi cucu sulong.
Yang sepatutnya dapat kasih sayang 100% dari mak wan dan tok yah nya...

Tapi, ma tetap berkeras...
Malam ma da terbayang2 wajah polos iman...
Ayah pula ubah fikiran...
Asal ma boleh jaga, mampu, sanggup jaga sorang...
Ayah tak kisah.
Ayah selalu outstation...
Tak mungkin dapat sama2 jaga iman dengan ma.

Selang sehari...
Iman selamat sampai kat rumah...
Tapi, lin buat2 tak nampak je iman tu...
Kerasnya hati lin masa tu...
Kejam kat anak kecil tu...
Ya Allah zalimnya aku...

Keesokkannya..
Ayah call suruh tanya kawan lin dia nak anak tak...?
Kebetulan kawan lin baru kematian anak...
Lin lupa apa punca ayah nak suruh bagi iman kat kawan lin...
Masa tu, hati jahat lin betul2 gembira...
Lin terus call kawan lin...
Kawan lin memang nak anak.
DEAL!!...
Dah macam jual budak da lin masa tu...
Tapi tak mintak duit... hanya serahkan budak...

Tapi.. lain yang dirancang..
lain yang jadi...

Masa lin sampai umah
ma ngn ayah cakap Su nak lari rumah sebab lin nak bagi iman kat kawan lin...
Su adik bongsu lin...
Apa sume ni??
Tadi suruh tanya kawan lin...
Kemudian jadi macam ni...
Nampak sangat lin yang bersalah dalam hal ni...
Nampak sangat macam lin nak  campak iman keluar dari rumah...
Tapi lin cuma ibarat orang yang mengantuk di sorang bantal...

Buntu..
Apa nak jawap kat kawan lin nanti..
Mesti dia kecewa..
Dia da excited nak amik iman...
lin jadi serba salah...
Orang dalam umah semua buat tak kesah..
Lin yang kena jawap dengan kawan...
Bila malam tu, kawan lin sampai...
Suami dia mulakan bicara...
Setelah bercerita... mereka tak jadi amik..
Sebab kemungkinan kawan lin tu hamil...
So tak boleh menyusukan iman...
macam mana nak jadi anak angkat kan...
Terasa ringan terus bahu yang kena hempap dengan batu ni...

Lepas dari tu..
Lin memang da tak amik kesah da pasal orang dalam umah tu...
nak sangat iman kan...
jaga la sendiri...

TAPI...
Lin ni hati lembut... hati perempuan... hati seorang kakak sulong
yang biasa menjaga adik2 dan anak2 asuhan ma...
Bakal jadi isteri.. bakal jadi ibu... 
Kalau da hari2 tengok iman... mesti la jatuh hati...

Semakin  hari semakin sayang lin kat dia..
Balik kerja pun lin akan jaga dia..
Sambil buat persiapan berkahwin.. sambil jaga iman...
Seronok sangat...

Sampai nama iman pun, lin yang pilih...
Muhammad Hilman Sari
Nama yang sama maksud sengan nama adik kedua lin..
Satu satunya anak lelaki dalam rumah kami dulu...

Sampai 1 tahap, lin nak susu kan iman...
Padahal masa tu kahwin pun belum...
Susu ma tak meriah...
Lagi pun, di sebabkan faktor umur, ma malu2 nak nursing iman...
Ma lebih cenderung ke FM...

Bila lin suara kan hasrat hati kat D masa tu,
Memang dia bangkang abis la...

Lepas lin lahirkan Hafidh...
Lin mula kumpul susu untuk Hafidh...
1 hari, mak kata nak bagi susu lin kat iman...
Katanya dia rasa susu yang dia bagi kat iman tak mengenyangkan...
Lin tak kesah..
Lepas mintak izin dengan D...
Iman mula minum susu lin.
Dari situ la... Iman menjadi anak susuan lin.
Dan akibatnya...
Perangai Iman dengan anak2 lin SAMA...
Ibarat macam ada 3 boy da.. uhhuuhh....

Itu je story dia... abis...!



You Might Also Like

9 leave a massage here...

  1. wah da ade baby susuan... ape pun janji sihat kan... mesti tak sabar nak tengok mereka membesarkan...

    ReplyDelete
  2. Kisahnya.. hana duk cari2 jugak smlm siapa iman tp tak pula nak bertanya kat lin.. sedih pun ada baca kisah iman tp hana percaya, dia berada dalam jagaan yang terbaik sekali..

    ReplyDelete
  3. lin...i mcm sayu pon ada baca entry ni...xpe lin, besar pahala tu :)

    ReplyDelete
  4. murah rezeki Lin...Alhamdulillah...semoga dia menjadi anak soleh jugak 1hari nanti :)

    ReplyDelete
  5. murah rezeki wlaupun iman tu anak angkat tapi dia tetap akan di sayang...mulia hati family lin

    ReplyDelete
  6. owh gitu kisahnyeee...sedih pulak bile baca..alhamdulillah die dah jadi penyeri hidup lin sekeluarga kan.. :)

    ReplyDelete
  7. alhamdulillah :) syahdu tp gembira

    ReplyDelete
  8. sedihnya baca kisah lin nie....untung iman dapat ibu susuan yg penyayang....lin memang hebat

    ReplyDelete
  9. sebak baca huhu..moga iman jadi anak yg berjaya dunia akhirat..

    ReplyDelete

Followers

Google+ Followers

Label Cloud

::homemadefood::. .:: #besday party# ::. .:: 1st time::. .:: Adaptasi novel ::. .:: ads ::. .:: anniversary ::. .:: artstouch ::. .:: baby carrier ::. .:: big family story::. .:: breastfeeding ::. .:: business ::. .:: cakap-cakap ::. .:: celebration of fairy tale day ::. .:: cheesekut ::. .:: Cloth Diaper ::. .:: coretan untuk anak mummy ::. .:: D.I.Y ::. .:: d' info ::. .:: Hafidh Aryan ::. .:: Harris Adeel ::. .:: iluvislam ::. .:: imladyadie ::. .:: interior designer ::. .:: just about me ::. .:: korean ::. .:: love ::. .:: mainan kiddo::. .:: mei tai ::. .:: menu si kecik ::. .:: motherhood journey ::. .:: my little Iman ::. .:: my LITTLE love ::. .:: natural remedy ::. .:: no drug life ::. .:: novel ::. .:: novel review::. .:: nursing cover ::. .:: our activity ::. .:: our love::. .:: our syurga ::. .:: peringatan ::. .:: petua mudah bersalin ::. .:: pregnancy moment ::. .:: ragam MHA ::. .:: resepi baby ::. .:: review ::. .:: segmen ::. .:: the precious moment ::. .:: tragedi ::. .:: wedding preparation ::. .::ayam pandan ::. .::gbsb::. .::giveaway::. .::homemadefood::. .::imladyadie::. .::islam itu indah ::. .::ramadhan::. .::resepi ikan::. #misikurusallene #simpleresepibyallene 100% natural 3rd pregnancy. adik MHA ads Agent biscute agoda aidijuma ALine Healthy FOOD ALine Works Allene aman palestin amar baharin anak syurga apple cider vinegar artis arts aydina nufayla babies blink babyfood bahtera barut beauty bedung beranang Birthday biscute by mommylin biskut baby blog blog review blogger blogger day out Bloggermalaysia brotherhood cahaya raya carity cenderahati cintahati coffee lover contest cuka epal cuti malaysia D daddy mha deko demam drama melayu dramago dugaan ramadan 2015 durian e-novel estofa glow event event blogger family day fathers day filem food food review frozen food funny gathering gojes blogger gopro habibi oil hadi hadi family Harris hijab pins by mommylin holiday homemadecokies homeopathy homeschooling homework husband instant shawl Interior jakel jalan2 dengan anak jerebu kaison malaysia kanser kari kepala ikan kbba kbba9 kecantikkan diri kelab blogger ben Ashaari kelabbloggerbenashaari kes semasa kids friendly house kids friendly play komen kopi pegaga kuih muih kun anta lazada lzs madu mak wan MHA malay malaysian mandian herba masker vietnam melaka mh17 mini zoo kl tower miracle collagen dust misipottytrain mommy blogger mommylin mommylin at kitchen mommylin holiday mommylin love and care motherhood Mudah amal sunnah muslim produk natural way nursing in public online business online printing online shopping parenting passion pengalaman bersalin pet pin cushion preggy mom program zikra 2015 qurta anta rakuten ramadhan rambut cantik rambut gugur raya 2014 raya 2015 raya 2016 raya2017 restoren review Review review butik review drama review product rezeki rysya skincare SALE sekinchan sekolah 2017 ser serunding halia bilis shawl. shopee shopping online shopping raya short vacation si kecik ::. simple skin2love by mommylin suppliment surya cuka epal susu dugro susu ibu susun atur throwback tip typical mommy tyzara shampoo ubat traditional ucsi group Vacation viral vitamin kuku wahm Web review wifeadie yhadifamily . allene family zalora zoo