kbba

Latest Posts

Pentingnya kitar semula

By 12:04 PM , ,

As salam...


Korang ada buat kitar semula tak?
Kalau ikutkan malas, memang malas ye dak?
Tapi, sebenarnya penting tau kitar semula ni.
Kalau kita tak asingkan sampah2 ni, menimbun la sampah tu nanti.
Kalau kitar semula, kurang sikit sampah.

Adik lin pernah whatapp lin gambar 1 bukit kat Johor.
Tempat pelupusan sampah.
Bukit sampah tu lagi tinggi dari bukit yang ada pokok. 
Sampah terlalu banyak.
Tu baru Johor. Belum selangor, KL, dll.

Memula lin memang malas sangat nak mengasingkan sampah.
Plus, kita bukan boleh terus hantar pergi jual kat orang yang buat kitar semula ni kan.
At least kena tunggu banyak sikit baru pergi jual.
Ala, jual pun berapa sen je dapat. Tak ada untungnya pun.
Dan sebab tu la orang jarang asing2 kan sampah.

Memula D pun kata macam tu gak.
Tapi, lin degil nak simpan dan jual.
Bukan ada, 10sen pun boleh masuk tabung untuk anak.
Lama2 dia da faham. bukan sebab duit je tapi tanggungjawap kita sebagai manusia.
Pencinta alam.

Mesti ada orang kata ni kerja leceh.
Memang leceh sangat. Memula lin blur, nak simpan kat mana???
Tapi, now dari hari ke hari, semakin kemas.
Nanti la lin update tempat lin simpan brg kitar semula ni.

Cuma botol kaca je masalahnya.
Orang yang beli kitar semula ni tak nak beli.
Bila lin tanya adik lin dia kata, kalau sikit2 buang je.
Sebab kaca ni dorang beli bila 1 ton.
Da macam mana nak simpan kaca sampai 1 ton kan.
So, lin akan recyle sendiri botol kaca ni.
Macam2 boleh buat tau.
Basuh bersih2 leh buat tmpat simpan minyak recycle.
lagi2 botol minyak zaiton. Kan cntik2 botol tu.




mostly barang niaga la yang lin kitar semula ni. kotak cheese, tin susu..
ginila gaya laki ku mintak 3 hengget kat orang tu. ihhiih... siap cekak pinggang tgk org tu timbang.

You Might Also Like

7 leave a massage here...

  1. Bagusnya sis..
    Ahkak xsmpt n xgigih..errkk

    ReplyDelete
    Replies
    1. krik..krik... hahahaah
      ala akak buat slow2. lama2 nnt akak suka.

      Delete
  2. Replies
    1. tak ada kerja cari kerja cikna...

      Delete
  3. Huwaaaaa leh x nak nyorok....umi Qi ari tu nak buat kitar semula kt umah...until now yilekkk...aduyai malu ngan mommy tau...bgus lah...terbaik cara mcm ni...

    ReplyDelete

Followers

Google+ Followers

Label Cloud

::homemadefood::. .:: #besday party# ::. .:: 1st time::. .:: Adaptasi novel ::. .:: ads ::. .:: anniversary ::. .:: artstouch ::. .:: baby carrier ::. .:: big family story::. .:: breastfeeding ::. .:: business ::. .:: cakap-cakap ::. .:: celebration of fairy tale day ::. .:: cheesekut ::. .:: Cloth Diaper ::. .:: coretan untuk anak mummy ::. .:: D.I.Y ::. .:: d' info ::. .:: Hafidh Aryan ::. .:: Harris Adeel ::. .:: iluvislam ::. .:: imladyadie ::. .:: interior designer ::. .:: just about me ::. .:: korean ::. .:: love ::. .:: mainan kiddo::. .:: mei tai ::. .:: menu si kecik ::. .:: motherhood journey ::. .:: my little Iman ::. .:: my LITTLE love ::. .:: natural remedy ::. .:: no drug life ::. .:: novel ::. .:: novel review::. .:: nursing cover ::. .:: our activity ::. .:: our love::. .:: our syurga ::. .:: peringatan ::. .:: petua mudah bersalin ::. .:: pregnancy moment ::. .:: ragam MHA ::. .:: resepi baby ::. .:: review ::. .:: segmen ::. .:: the precious moment ::. .:: tragedi ::. .:: wedding preparation ::. .::ayam pandan ::. .::gbsb::. .::giveaway::. .::homemadefood::. .::imladyadie::. .::islam itu indah ::. .::ramadhan::. .::resepi ikan::. #misikurusallene #simpleresepibyallene 100% natural 3rd pregnancy. adik MHA ads Agent biscute agoda aidijuma ALine Healthy FOOD ALine Works Allene aman palestin amar baharin anak syurga apple cider vinegar artis arts aydina nufayla babies blink babyfood bahtera barut beauty bedung beranang Birthday biscute by mommylin biskut baby blog blog review blogger blogger day out Bloggermalaysia brotherhood cahaya raya carity cenderahati cintahati coffee lover contest cuka epal cuti malaysia D daddy mha deko demam drama melayu dramago dugaan ramadan 2015 durian e-novel estofa glow event event blogger family day fathers day filem food food review frozen food funny gathering gojes blogger gopro habibi oil hadi hadi family Harris hijab pins by mommylin holiday homemadecokies homeopathy homeschooling homework husband instant shawl Interior jakel jalan2 dengan anak jerebu kaison malaysia kanser kari kepala ikan kbba kbba9 kecantikkan diri kelab blogger ben Ashaari kelabbloggerbenashaari kes semasa kids friendly house kids friendly play komen kopi pegaga kuih muih kun anta lazada lzs madu mak wan MHA malay malaysian mandian herba masker vietnam melaka mh17 mini zoo kl tower miracle collagen dust misipottytrain mommy blogger mommylin mommylin at kitchen mommylin holiday mommylin love and care motherhood Mudah amal sunnah muslim produk natural way nursing in public online business online printing online shopping parenting passion pengalaman bersalin pet pin cushion preggy mom program zikra 2015 qurta anta rakuten ramadhan rambut cantik rambut gugur raya 2014 raya 2015 raya 2016 raya2017 restoren review Review review butik review drama review product rezeki rysya skincare SALE sekinchan sekolah 2017 ser serunding halia bilis shawl. shopee shopping online shopping raya short vacation si kecik ::. simple skin2love by mommylin suppliment surya cuka epal susu dugro susu ibu susun atur throwback tip typical mommy tyzara shampoo ubat traditional ucsi group Vacation viral vitamin kuku wahm Web review wifeadie yhadifamily . allene family zalora zoo