kbba

Latest Posts

Lambat ke bila anak meniarap di usia 4 bulan

By 3:00 PM ,

Assalam...



Dah lunch ker? lin belum tengah diet ni. wakakaka... percaya tak? Sedih tengok badan sendiri gemuk. Tengok Aydina gemuk suka. Hihih. Tapi, dengan badan sendiri pun gemuk dah kenapa kan. Tu yang sibuk tengah kawal makan sekarang ni. Lagi pun, kena latih perut juga, tak lama lagi kan nak puasa dah. Kalau tak latih, asyik berguling tahan lapar je lah nanti. Hihi. 

Sejak jadi WAHM ni, nak update cerita progress anak pun terhad. Asal ada masa, masa tu la nak baking buat biskut, nak masak, nak makan, mandi... Semua la. Kadang tu, nak membuang pun kena "hold" dulu. Hahaha. So, hari ni.. lin nak share cerita si tembam debab Aydina Nufayla...

Anak debab mommy debab 


Masa kenduri kahwin cik wa, Dina first time meniarap. Masa tu bukan dengan lin, oh... sedih. Tapi dengan sepupu D. Sekarang ni pun dia kadang2 je meniarap. Alhamdulillah... maju juga la progress dia. Setahu lin la kan. Baby paling awal meniarap masa usia 2M ++. Macam Aydina ni, kira lewat juga la. Tapi, tak kesah pun. Memang agak sukar dia nak meniarap awal dengan berat badan dia yang macam ni. Last check up awal bulan aritu, berat Aydina 6.7kg. Belum genap 4 bulan tu. Huhuhu.

Ada sesetengah orang, tak kesah pun pasal progress anak, macam Lin, dulu memang sangat teruja bila anak buat benda baru. Dan setiap kali itulah lin akan cerita di blog atau update status fb. Sekarang, tak heran dah...anak dah ramai. Tapi... Lin tetap pantau. Takut terlalu lambat, ada masalah lain pula kan.

Sejak duduk rumah ni, baru tahu... Berat tugas ibu sepenuh masa ni. Kadang lin fikir nak kerja semula. Berat tugas ibu ni. Dalam masa yang sama, lin berniaga dan buat biskut sendiri... Memang kena gerak pantas. Otak sentiasa berfikir. Fikir cara marketing. Fikir masa sesuai untuk baking. Aydina ni, waktu tidur dia masih tak menentu.  Kalau masuk buai... Nak berenjut je. Kalau tidur bawah kejap sangat. Bila dibiarkan dia menangis. Kadang, orang kata macam cari alasan je. Eh... Salah topik pula cerita....

Sambung bab niarap baby. Pernah juga Lin dengar rungutan mommy lain. Bila orang dok sibuk kata anak ko lambat la...  Anak dia cepat... Ohhh sangat tak boleh kata gitu ye... Sentap jantung, hati, hempedu si mommy tu nanti. Tak baik... Diam lebih baik... Tak salah anak lambat meniarap, lambat merangkak,  lambat bercakap. Semua tu, ada sebab nya. Biasanya orang dulu2 je yang banyak cerita kalau  lambat lambat ni. Contohnya bila lambat bercakap, di katanya sebab gigi anak tumbuh dulu. Dah tu, takkan nak halang gigi tumbuh pula. Tak pun, lambat berjalan... Sebab tak dirikan anak di atas rumput yang berembun. Haaaa.... Gitu la. Banyak lagi, tapi lin tak amik tahu sangat. Hahaha.

Lambat atau cepat progress anak, tak jadi masalah pada lin. Kita pantau. Agak terlalu lewat, kita buat pemeriksaan dengan doktor. Janji kita positif dengan perkembangan anak. Bersyukur seadanya.

Cerita biasa,
Mommylin... 


You Might Also Like

4 leave a massage here...

  1. Hahaa , kalau ikutkan kata org2 dulu yg lbh tua memang la banyak petuanya cuma yg logik saja kita boleh ikut.. lambat berjalan... Sebab tak dirikan anak di atas rumput; mcm pelik dan logik pun ada.. bg saya, melihat anak ikut kemampuan dia

    ReplyDelete
  2. subhanallah comelnya bdak bambam ni..sihat betul dy..

    ReplyDelete
  3. alah comelnya dia.. yang penting anak sihat, cukup sifatnya dan berikan penuh kasih syg..

    ReplyDelete
  4. jgn dirisau lin.
    anak2 ni ikut dia la.
    ada yg cepat. ada yg lambat.
    yg penting tembam dan sihat :)

    ReplyDelete

Followers

Google+ Followers

Label Cloud

::homemadefood::. .:: #besday party# ::. .:: 1st time::. .:: Adaptasi novel ::. .:: ads ::. .:: anniversary ::. .:: artstouch ::. .:: baby carrier ::. .:: big family story::. .:: breastfeeding ::. .:: business ::. .:: cakap-cakap ::. .:: celebration of fairy tale day ::. .:: cheesekut ::. .:: Cloth Diaper ::. .:: coretan untuk anak mummy ::. .:: D.I.Y ::. .:: d' info ::. .:: Hafidh Aryan ::. .:: Harris Adeel ::. .:: iluvislam ::. .:: imladyadie ::. .:: interior designer ::. .:: just about me ::. .:: korean ::. .:: love ::. .:: mainan kiddo::. .:: mei tai ::. .:: menu si kecik ::. .:: motherhood journey ::. .:: my little Iman ::. .:: my LITTLE love ::. .:: natural remedy ::. .:: no drug life ::. .:: novel ::. .:: novel review::. .:: nursing cover ::. .:: our activity ::. .:: our love::. .:: our syurga ::. .:: peringatan ::. .:: petua mudah bersalin ::. .:: pregnancy moment ::. .:: ragam MHA ::. .:: resepi baby ::. .:: review ::. .:: segmen ::. .:: the precious moment ::. .:: tragedi ::. .:: wedding preparation ::. .::ayam pandan ::. .::gbsb::. .::giveaway::. .::homemadefood::. .::imladyadie::. .::islam itu indah ::. .::ramadhan::. .::resepi ikan::. #misikurusallene #simpleresepibyallene 100% natural 3rd pregnancy. adik MHA ads Agent biscute agoda aidijuma ALine Healthy FOOD ALine Works Allene aman palestin amar baharin anak syurga apple cider vinegar artis arts aydina nufayla babies blink babyfood bahtera barut beauty bedung beranang Birthday biscute by mommylin biskut baby blog blog review blogger blogger day out Bloggermalaysia brotherhood cahaya raya carity cenderahati cintahati coffee lover contest cuka epal cuti malaysia D daddy mha deko demam drama melayu dramago dugaan ramadan 2015 durian e-novel estofa glow event event blogger family day fathers day filem food food review frozen food funny gathering gojes blogger gopro habibi oil hadi hadi family Harris hijab pins by mommylin holiday homemadecokies homeopathy homeschooling homework husband instant shawl Interior jakel jalan2 dengan anak jerebu kaison malaysia kanser kari kepala ikan kbba kbba9 kecantikkan diri kelab blogger ben Ashaari kelabbloggerbenashaari kes semasa kids friendly house kids friendly play komen kopi pegaga kuih muih kun anta lazada lzs madu mak wan MHA malay malaysian mandian herba masker vietnam melaka mh17 mini zoo kl tower miracle collagen dust misipottytrain mommy blogger mommylin mommylin at kitchen mommylin holiday mommylin love and care motherhood Mudah amal sunnah muslim produk natural way nursing in public online business online printing online shopping parenting passion pengalaman bersalin pet pin cushion preggy mom program zikra 2015 qurta anta rakuten ramadhan rambut cantik rambut gugur raya 2014 raya 2015 raya 2016 raya2017 restoren review Review review butik review drama review product rezeki rysya skincare SALE sekinchan sekolah 2017 ser serunding halia bilis shawl. shopee shopping online shopping raya short vacation si kecik ::. simple skin2love by mommylin suppliment surya cuka epal susu dugro susu ibu susun atur throwback tip typical mommy tyzara shampoo ubat traditional ucsi group Vacation viral vitamin kuku wahm Web review wifeadie yhadifamily . allene family zalora zoo