kbba

Latest Posts

Kes Viral di FB - Allah nak tegur kita semua

By 3:25 PM

Assalamualaikum... 



Helloooo Mommylin bersiaran buat julung kalinya... heheh. Terpanggil untuk berkongsi pendapat dan pandangan mengenai kes yang mommy terbaca pagi tadi. Allahu mengigil tangan pegang hp bila terbaca "Bayi Perempuan Maut Tertinggal Dalam Kereta". Rasa macam kena tegur! Allah kejut mommy... moga beringat... ingat! sebab mommy selalu berdua kehulu kehilir berdua dengan Aydina. 




ALLAH TEGUR KITA

Tanpa kita sedar, di setiap kejadian Allah bukan sahaja menegur si mangsa dan keluarga, tapi kita semua... semua hambanya. Allah tegur kita melalui orang lain. Cuma, teguran cara lain. 

Mungkin kita selalu lalai yang jenis laju je setiap kali keluar dari kereta. Lepas kejadian ni, kita mula jadikan tabiat memeriksa kereta sebelum keluar. 

Mungkin kita jenis marah2 anak, Allah nak tegur, sayang dan berlembutlah dengan anak selagi ada masa, sebelum ajal menjemput anak. Jodoh, ajal, maut kita tak tahu bila. 

Mungkin juga Allah nak tegur, atau nak uji kita... bagaimana riaksi kita dengan kejadian ni, nak memaki, mencaci atau amik iktibar... 

Kita semuanya sekarang ni, sedang di uji. Bukan mangsa sahaja yang tengah di uji. Tetapi kita semua. 



Jangan tambah dosa dengan komen negetive

Memang rasa nak marah... nak salahkan si penyebab... segala-galanya lah. Tapi! siapa kita nak menghukum... Benda dah jadi. Kita sebagai masyarat amik iktibar, fikirkan kenapa ianya terjadi. Apa puncanya, bukan amik kesah dalam menyalahkan si ibu atau bapa, tapi, cari punca masalah dan berdoa moga Allah lindungi kita dan keluarga dari terjadi perkara sebegitu. 

Ni, kita sibuk dok kata "mak makan banyak sangat semut sampai anak sendiri lupa..." Allahu... mommy baca komen tu rasa nak marah pun ada. Kita manusia... kalau Allah nak tarik ingatan kita seminit dua untuk lupa kan anak tu, bila2 je boleh. Sebab tu, bila ada musibah macam ni, kita sebagai hamba Allah... kena banyak2 beristigfar... doa moga Allah permudahkan urusan kita. Moga Allah jauhi kita dari perkara yang tak di ingini. 

Bukan sibuk dok jaja cerita itu lah makkk.. itu la... bla..bla.... JANGAN! Kita komen yang baik2 doa yang baik2 moga kita tak terjadi seperti tu. Ni... komen dasat2 sampai ada yang komen dan sentuh isu agama. Bab agama, kalau tak cukup ilmu tak perlu lah nak bahas, buat tambah dosa kering je. 



Moga Allah permudahkan urusan mereka

Kadang2 benda terjadi tanpa kita duga, tanpa kita sedar. Mungkin Allah nak gantikan keluarga tu sesuatu yang lebih baik. Ingatlah.. Allah sebaik-baik perancang. Percaya dan yakin dengan Allah. Moga si Ibu kuat. Jangan lah kita menyalahkannya... mungkin dia tertekan dengan kerja dan kesibukkan sebagai ibu. Jangan kita dok menambah nambah lagi sedih dan peritnya dia dengan komen2 yang bakal berbalik kepada kita pula nanti suatu hari. 

Letakkan diri kita sekejap di tempatnya... kita orang luar semua menyalahkan dia... keluarga lagi.. jiran dia lagi... murung tak? dah lah kehilangan anak dengan cara tu... cukup lah bebankan dia dengan kata2 macam tu. Doakan dari jauh.. moga Allah permudahkan urusannya dan moga Allah jauhkan kita semua mendapat nasib seperti itu. 

Ingat... komen baik2.. fikir baik2... 


MommyEmo,
mommylin

You Might Also Like

7 leave a massage here...

  1. sedih sangat baca berita tu...tp geram baca komen netizen salahkan mak dia.. mmg ni mungkin kes kecuaian tapi mana ade mak yang nak anaknya mati terseksa kepanasan 4 jam dalam tu... sebab tu baca jer berita tu..tp x berani nak komen pape...takut mende yg kita cakap tu berbalik pada keluarga kita sendiri satu hari nnt,..

    betul cam sis cakap..Allah nak tegur kita melalui "musibah" yang dia berikan pada ibu tersebut...ckp yg baiki2, doa yang baik2... mintak dijauhkan dari semua tu..insyaallah

    ReplyDelete
  2. Tak suka amal komen negatif sejak dlu lagi...tak tau la kenapa ramai yang suka menyalahkan...kdg2 mereka terlupa nak tgk diri sendiri...baik telek diri dulu.

    ReplyDelete
  3. Allahu...semoga Allah lindungi anak2 kita

    ReplyDelete
  4. peringatan buat semua, kadang mak ayah banyak perkara nak fiir, memang boleh lupa dibuatnya

    ReplyDelete
  5. Betul..jgn dikecam..sesiapa pun berisiko..moga yg lain terus beringat.

    ReplyDelete
  6. sedih, bila teringat anak syurga tu. Tapi kifarah kita allah beri. dan tarik semula.

    ReplyDelete
  7. Allahu Akbar. Adalah mesej yg Dia nak sampaikan.
    Sedih dgn berita tu. Moga si Ibu tu tabah la harungi hari2 tanpa si manja di sisi.

    ReplyDelete

Followers

Google+ Followers

Label Cloud

::homemadefood::. .:: #besday party# ::. .:: 1st time::. .:: Adaptasi novel ::. .:: ads ::. .:: anniversary ::. .:: artstouch ::. .:: baby carrier ::. .:: big family story::. .:: breastfeeding ::. .:: business ::. .:: cakap-cakap ::. .:: celebration of fairy tale day ::. .:: cheesekut ::. .:: Cloth Diaper ::. .:: coretan untuk anak mummy ::. .:: D.I.Y ::. .:: d' info ::. .:: Hafidh Aryan ::. .:: Harris Adeel ::. .:: iluvislam ::. .:: imladyadie ::. .:: interior designer ::. .:: just about me ::. .:: korean ::. .:: love ::. .:: mainan kiddo::. .:: mei tai ::. .:: menu si kecik ::. .:: motherhood journey ::. .:: my little Iman ::. .:: my LITTLE love ::. .:: natural remedy ::. .:: no drug life ::. .:: novel ::. .:: novel review::. .:: nursing cover ::. .:: our activity ::. .:: our love::. .:: our syurga ::. .:: peringatan ::. .:: petua mudah bersalin ::. .:: pregnancy moment ::. .:: ragam MHA ::. .:: resepi baby ::. .:: review ::. .:: segmen ::. .:: the precious moment ::. .:: tragedi ::. .:: wedding preparation ::. .::ayam pandan ::. .::gbsb::. .::giveaway::. .::homemadefood::. .::imladyadie::. .::islam itu indah ::. .::ramadhan::. .::resepi ikan::. #misikurusallene #mommylinjalan2018 #mommylinjalan2018. kelab blogger ben ashaari #simpleresepibyallene 100% natural 3rd pregnancy. adik MHA ads Agent biscute agoda aidijuma ALine Healthy FOOD ALine Works Allene aman palestin amar baharin anak syurga apple cider vinegar artis arts aydina nufayla babies blink babyfood bahtera barut beauty bedung beranang Birthday biscute by mommylin biskut baby blog blog review blogger blogger day out Bloggermalaysia brotherhood cahaya raya carity cenderahati cerita sekolah anak mommylin cintahati coffee lover contest cuka epal cuti malaysia D daddy mha deko demam drama melayu dramago dugaan ramadan 2015 durian e-novel estofa glow event event blogger family day fathers day filem food food review frozen food funny gathering gojes blogger gopro habibi oil hadi hadi family Harris hijab pins by mommylin holiday Home sweet home homemadecokies homeopathy homeschooling homework husband instant shawl Interior jakel jalan2 dengan anak jerebu kaison malaysia kanser kari kepala ikan kbba kbba9 kecantikkan diri kelab blogger ben Ashaari kelabbloggerbenashaari kes semasa kids friendly house kids friendly play komen kopi pegaga kuih muih kun anta langkawi lazada legoland lzs madu mak wan MHA malay malaysian mandian herba masker vietnam melaka mh17 mini zoo kl tower miracle collagen dust misipottytrain mommy bebel mommy blogger mommylin mommylin at kitchen mommylin holiday mommylin love and care motherhood Mudah amal sunnah muslim produk natural way nursing in public online business online printing online shopping parenting passion pengalaman bersalin percutian Mommylin pet pin cushion preggy mom program zikra 2015 qurta anta rakuten ramadhan rambut cantik rambut gugur raya 2014 raya 2015 raya 2016 raya2017 restoren review Review review butik review drama review product rezeki rysya skincare SALE sekinchan sekolah 2017 ser serunding halia bilis shawl. shopee shopping online shopping raya short vacation si kecik ::. simple skin2love by mommylin suppliment surya cuka epal susu dugro susu ibu susun atur throwback tip typical mommy tyzara shampoo ubat traditional ucsi group Vacation viral vitamin kuku wahm Web review wifeadie yhadifamily . allene family zalora zoo