kbba

Latest Posts

Pentingnya kitar semula

By 12:04 PM , ,

As salam...


Korang ada buat kitar semula tak?
Kalau ikutkan malas, memang malas ye dak?
Tapi, sebenarnya penting tau kitar semula ni.
Kalau kita tak asingkan sampah2 ni, menimbun la sampah tu nanti.
Kalau kitar semula, kurang sikit sampah.

Adik lin pernah whatapp lin gambar 1 bukit kat Johor.
Tempat pelupusan sampah.
Bukit sampah tu lagi tinggi dari bukit yang ada pokok. 
Sampah terlalu banyak.
Tu baru Johor. Belum selangor, KL, dll.

Memula lin memang malas sangat nak mengasingkan sampah.
Plus, kita bukan boleh terus hantar pergi jual kat orang yang buat kitar semula ni kan.
At least kena tunggu banyak sikit baru pergi jual.
Ala, jual pun berapa sen je dapat. Tak ada untungnya pun.
Dan sebab tu la orang jarang asing2 kan sampah.

Memula D pun kata macam tu gak.
Tapi, lin degil nak simpan dan jual.
Bukan ada, 10sen pun boleh masuk tabung untuk anak.
Lama2 dia da faham. bukan sebab duit je tapi tanggungjawap kita sebagai manusia.
Pencinta alam.

Mesti ada orang kata ni kerja leceh.
Memang leceh sangat. Memula lin blur, nak simpan kat mana???
Tapi, now dari hari ke hari, semakin kemas.
Nanti la lin update tempat lin simpan brg kitar semula ni.

Cuma botol kaca je masalahnya.
Orang yang beli kitar semula ni tak nak beli.
Bila lin tanya adik lin dia kata, kalau sikit2 buang je.
Sebab kaca ni dorang beli bila 1 ton.
Da macam mana nak simpan kaca sampai 1 ton kan.
So, lin akan recyle sendiri botol kaca ni.
Macam2 boleh buat tau.
Basuh bersih2 leh buat tmpat simpan minyak recycle.
lagi2 botol minyak zaiton. Kan cntik2 botol tu.




mostly barang niaga la yang lin kitar semula ni. kotak cheese, tin susu..
ginila gaya laki ku mintak 3 hengget kat orang tu. ihhiih... siap cekak pinggang tgk org tu timbang.

You Might Also Like

7 leave a massage here...

  1. Bagusnya sis..
    Ahkak xsmpt n xgigih..errkk

    ReplyDelete
    Replies
    1. krik..krik... hahahaah
      ala akak buat slow2. lama2 nnt akak suka.

      Delete
  2. Huwaaaaa leh x nak nyorok....umi Qi ari tu nak buat kitar semula kt umah...until now yilekkk...aduyai malu ngan mommy tau...bgus lah...terbaik cara mcm ni...

    ReplyDelete

mommylin.juniorhappy

Followers