Simple menu for berbuka puasa - Siakap stim

As salam...

Misi masak setiap hari di bulan puasa tahun 2014 bermula hari ini...
Menu untuk hari ni.

SIAKAP STIM
*this is my fav yauuu

Simple bahan2:

Seekor ikan siakap yang sederhana size    - dibersihkan dengan sempurna
Bawang holand 1 biji   - hiris bulat
Bawang putih 3-4 ulas   - ketuk je *d tak suka hiris or cincang, nnt tergigit
Halia 1 inci   - ketuk juga
Tomato 1 biji   - hiris/potong
Lemon 2 biji   - hiris sebiji, sebiji lagi amik jus dia
Serai 3 batang   - ketuk
Air kosong 1 cawan 
3 sudu sos tiram
Daun sup/daun bawang   - untuk hiasan xde pun ok

Cara2nya:

Gaul ikan dengan garam rata.
sumbatkan dan tabur bawang holand, putih, halia, serai.
Bungkus dengan aluminium foil.
Kukus dalam 20 minit.

Masukkan jus lemon dan sos tiram
tambah air kosong 1 cawan
sambung kukus.
Agak2 lagi 10 minit.

Done. aku gila tomata ye...

Semasa nak hidang, letak hirisan tomato dan lemon
SIAP....

psss.....ni dulu2 aku masak. untuk hari ni, belum masak lagi... ngehhh....


salam ramdhan,
allene





Post a Comment

2 Comments

  1. Akk blm pnh cuba msk siakap stim ni ...nti blhla cuva

    ReplyDelete
  2. di bulan2 puasa ni..tgk gmbr pun da terliuq!heheheh..
    eh..resepi ni boleh try ni.bahan2 sume dah ada..
    tggu kerajinan dtg.hihi

    ReplyDelete