Budak banyak AKAL

As salam...

Anak2 banyak akal dan kerenah...
Larat atau tak je nak melayan kerenah dorang ni.
Kalau sabar, bagus la..
Yang mana tak sabar tu yang bahaya..
Silap hari bulan, lebam anak.

Aku belajar untuk jadi mommy yang sabar.
Senang??
Tak... bukan senang.
Kadang2 rasa mustahil aku boleh jadi seorang yang sabar.
Sebab memang dari dulu aku seorang yang baran.
Even sebelum berkahwin aku dah jadi kakak singa.
Dah aku sulong.
Adik2 aku, semua aku jaga.
Memang singa la kan.



Tapi, sebenarnya banyak hikmah bersabar ni.
Cara mudah istigfar cepat2 bila dalam keadaan marah.

Lepas tu, tarik nafas dalam2.
Insyaallah tenang kejap.
Kalau ikutkan marah, memang biru anak kena kerja nanti.

Now, tengah belajar bersabar.
Sabar..sabar.. dan sabar...

Anak tengah membesar, kadang2 dorang buat kita marah..
Kadang2 dorang juga la yang buat kita ketawa.. tersenyum..
Bila dorang dah besar, makin jauh, masa tu la terkenang2 perangai "baik" dorang tu.

Ini budak yang banyak akal tu.
Belum combine akal dengan adik dia lagi.
Macam2 hal.

Pandai bergambar.
Reti melaram..
Pantang nampak benda cantik, mesti nak tengok.
Kalau snap pic, mesti mintak tengok hasilnya.
Bila snap pic xde muka dia, mula la merajuk...

Balik, tengok mmy baca novel, mula la bagi buku dia kat mmy suruh bacakan.
Habis 1 buku, amik buku lain.
Sudahnya mommy dia tak jadi baca novel sebab kena bacakan buku tuk dia.

AKAL semua tu.

Itu la HAFIDH ARYAN



Post a Comment

4 Comments

  1. oii ramai nya anak2 pandai selfie skrg ni

    ReplyDelete
  2. hahaha...budak tengah membesar..dok macam2 akal la..

    ReplyDelete
  3. hehehe..alahai comey la pic anak bujang..
    anak banyak akal..panjang akal ni laa yg meriah hari mommy..
    *salamkenal*

    ReplyDelete
  4. comelnya anak sis...muka handsome..hahaha

    ReplyDelete